Martine Stig

Martine Stig onderzoekt de rol die fotografie speelt in het dagelijks leven. ‘Hoe is het fotografische kijken onderdeel geworden van het alledaagse kijken, ’ is wat ze zich afvraagt. Zo gaf ze onder andere koppels de opdracht om na het hebben van seks, zichzelf met een zelfontspanner te fotograferen. Met dit werk stelde ze de rol van de fotograaf centraal. Stig bepaalt alle voorwaarden voor deze foto, maar de uiteindelijke foto wordt niet door haar zelf genomen. Ze onderzoekt de grens van wat privé is en wat openbaar en welke rol een foto daarin speelt.

Het videowerk Play speelt zich af op straat. Stig bouwt een verhaal op dat de beschouwer zich doet afvragen of de film in scene is gezet, of bestaat uit daadwerkelijk gevonden beeldmateriaal. Ze onderzoekt de mogelijkheid om met op straat geschoten beeldmateriaal een verhaal te construeren. Het licht speelt een belangrijke rol in de opbouw van spanning. De sterke contrasten in licht en donker doen denken aan film noir films uit de jaren veertig. Het podium voor deze film is New York en de film is in de winter geschoten wat zorgt voor een koele tint van het licht. De passanten worden deel van een verhaal dat Stig aan het gevonden beeldmateriaal toevoegt. Hiermee stelt ze eveneens haar rol als fotograaf aan de orde. De titel verwijst naar het spelen met codes die we verbinden aan het vertellen van een verhaal. De film gaat over een innerlijke noodzaak van mensen om verhalen toe te voegen aan werkelijke situaties. 

Play, 2001
Cauchy Horizons, 2012

Kijk ook op