Esthetica van het aantal - Burgerweeshuis
Esthetica van het aantal
In het voormalig Burgerweeshuis van Aldo van Eyck presenteert beeldend kunstenaar Peter Vink de tentoonstelling ‘Esthetica van het aantal’. Centraal in de tentoonstelling staat het werk dat Peter Vink in opdracht van BPD heeft gemaakt. Het is de tweede editie van een jaarlijkse kunstopdracht naar aanleiding van kunstprojecten in de gebiedsontwikkeling van BPD.
In de tentoonstelling laat Peter Vink twee werken zien die beide geïnspireerd zijn door het Burgerweeshuis. Daarnaast wordt een video getoond over de realisatie van het kunstwerk ‘Binckhorst’ dat Peter Vink ontworpen heeft in opdracht van BPD en VORM voor het project Binck Kade in Den Haag.
Peter Vink
Peter Vink maakt kunstwerken op locatie. In zijn werk gaat hij uit van de specifieke eigenschappen van een ruimte of omgeving. Hij wil daarbij onze ervaring van de ruimte beïnvloeden en centraal stellen. De kunstenaar wil dat mensen door zijn kunstwerken op een andere manier naar hun omgeving gaan kijken.
Kenmerkend voor het werk van Vink is het gebruik van licht en lichtlijnen. Door het gebruik van licht legt hij een link naar functie of vorm van een gebouw, ruimte of omgeving. De geschiedenis of het gebruik van een gebouw zijn ook een inspiratiebron voor zijn werk.
Peter Vink maakt zowel in binnen- als buitenland tijdelijke lichtinstallaties zoals recentelijk voor het Amsterdam Light Festival waar hij de Magere Brug veranderde in een spectaculair lichtkunstwerk. Hij maakt ook werken in opdracht zoals een kinetisch lichtkunstwerk voor het stadhuis in Hengelo en een kunstwerk aan de buitenzijde van de tijdelijke huisvestiging van de Tweede Kamer.
Werk voor de BPD Kunstcollectie
Voor de BPD Kunstcollectie maakte Peter het werk ‘Burgerweeshuis I’ waarbij hij zich liet inspireren door het ontwerp van het Burgerweeshuis en in het bijzonder door de koepels, de plattegrond en de glazen bouwstenen. Allemaal elementen die verbonden zijn met het structuralisme, een architectuurstroming die in het midden van de 20e eeuw ontstond. Structuralisme kenmerkt zich door gebouwen met een geometrische structuur, samengesteld uit vaak kleine eenheden die gerelateerd zijn aan de menselijke maat en vergelijkbaar zijn met celstructuren. Aldo van Eyck introduceerde het begrip “esthetica van het aantal” in het tijdschrift Forum in 1959.
Het werk ‘Burgerweeshuis I’ bestaat uit 1600 3D-geprinte koepeltjes waarop steeds verschillende variaties van de plattegrond van het Burgerweeshuis verschijnen door middel van licht. Voor de plattegrond zijn er 441 verlichte koepeltjes nodig om dit patroon te maken. Door verschillende lichtcomposities van subtiele kleuren binnen het kader van de plattegrond te maken, komt de structuur met speelsheid tot leven. Dit is tevens een link naar de oorspronkelijke functie van het gebouw en het gedachtegoed van Aldo van Eyck.
Daarnaast is er in de tentoonstelling het kunstwerk ‘Burgerweeshuis II’ te zien dat geïnspireerd is door de kenmerkende betonnen draagbalken met sleuven die aanwezig zijn in het gebouw. De lijnen van licht vormen precies de maatvoering van de architraven die samen één module vormen die zo kenmerkend zijn voor het gebouw, maar dan getekend in een plat vlak.
Dit werk verwijst daarnaast naar het werk dat Peter Vink gemaakt heeft in de gebiedsontwikkeling van BPD. Centraal in deze werken staat de ruimtelijke illusie.
Opdracht
De laatste jaren ontwikkelt BPD in toenemende mate kunsttoepassingen in de eigen gebiedsontwikkeling: kunstwerken die in de meeste gevallen na realisatie worden geschonken aan de gemeente of aan de bewoners. Doel hiervan is om de kwaliteit van de leefomgeving te vergroten. Om de kunstprojecten te verankeren in het bedrijf krijgt jaarlijks een kunstenaar de opdracht om een werk te maken voor de BPD Kunstcollectie. Het gaat niet om een maquette of letterlijke vertaling van hetgeen in de gebiedsontwikkeling is gemaakt, maar om een op zichzelf staand werk dat verband houdt met het werk in opdracht. Aanleiding om Peter Vink de opdracht te geven is het kunstwerk dat hij gemaakt voor het project ‘Binck Kade’ in Den Haag.