BPD Kunstcollectie vertegenwoordigd in tentoonstelling Blue Zone, Kunsthal Rotterdam

Blue Zone
De Kunsthal Rotterdam werkt voor de tentoonstelling Blue Zone samen met de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN). Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van de VBCN – een netwerk van 51 bedrijven met gezamenlijk meer dan 100.000 kunstwerken – worden ruim 70 werken gepresenteerd waarin de kleur blauw centraal staat. Schilderijen, sculpturen, lichtkunst, fotografie en videokunst gaan in de tentoonstelling onverwachte dialogen met elkaar aan.
Blauw is een kleur die kunstenaars al eeuwenlang inspireert en die tegelijkertijd veel voorkomt in de visuele identiteit van bedrijven. Blue Zone nodigt bezoekers uit om de kracht van deze kleur te ervaren in al haar verschijningsvormen: van verstilde composities tot dynamische beelden en van abstractie tot herkenbare figuren.
In de tentoonstelling is een gevarieerde selectie te zien uit verschillende bedrijfscollecties, met werk van onder anderen Armando, Rudi Beerens, Eugenie Boon, Rineke Dijkstra, Esiri Erheriene-Essi, Natasja Kensmil, Henri Matisse, Tamara Muller, Terry O’Neill, Rob Scholte, Nadine Stijns, Peim van der Sloot en Co Westerik.

Sterrennacht, Co Westerik
Co Westerik (1924-2018) was een Nederlandse kunstschilder. Per jaar maakte Westerik maar een paar schilderijen, waaraan hij met grote precisie werkte. Zijn figuratieve werken bouwde hij met technische vaardigheid op uit verschillende verflagen. De inspiratie voor ‘Sterrennacht’ uit de BPD Kunstcollectie kwam op heldere nacht in Zuid-Frankrijk, waar de kunstenaar gedeeltelijk woonde en werkte.
Over de VBCN
De Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN) is een onafhankelijk netwerk van meer dan 50 Nederlandse bedrijven en (semi)publieke instellingen met een kunstcollectie. De leden zetten zich in om kunst toegankelijk te maken voor medewerkers, bezoekers en de samenleving, via onder andere tentoonstellingen, debat, onderzoek, opdrachten aan kunstenaars en publieksprogramma’s. De tentoonstelling Blue Zone sluit aan bij de nieuwe koers van de VBCN, waarin mobiliteit en zichtbaarheid van kunstwerken centraal staan.