Tentoonstelling Wendelien van Oldenborgh in het Burgerweeshuis

Van juli tot september is in de expositieruimte van het Burgerweeshuis de tentoonstelling Lenticular Prints van Wendelien van Oldenborgh te zien. Op verzoek van BPD presenteert Van Oldenborgh vier lenticulaire prints uit de installatie ‘Cinema Olanda’. Vanaf de zomer zijn de tentoonstellingen in het Burgerweeshuis op aanvraag te bezichtigen.

Wendelien van Oldenborgh

Beeldend kunstenaar Wendelien van Oldenborgh (1962) produceert gelaagde kunstwerken vanuit actuele maatschappelijke onderwerpen en dikwijls niet-vertelde geschiedenissen. Terwijl cinema het voornaamste idioom is waarmee Van Oldenborgh verhalen vertelt, speelt architectuur in vrijwel al haar werken een belangrijke rol.

Van Oldenborgh vertegenwoordigde in 2017 Nederland op de 57e Biënnale van Venetië met de presentatie ‘Cinema Olanda’ in het Rietveldpaviljoen. De films Prologue: Squat/Anti-Squat (2016), Cinema Olanda Film (2017) en een aantal lenticulaire prints maakten onderdeel uit van deze installatie. BPD ondersteunde deze Nederlandse inzending voor de Biënnale vanwege de reflectie van Van Oldenborgh op de modernistische architectuur in Nederland en de manier waarop zij dit verbindt met actuele thema’s.

Cinema Olanda, Biënnale Venetië

Tentoonstelling in het Burgerweeshuis

In het Burgerweeshuis presenteert zij nu een deel van haar werk in de expositieruimte. De tentoonstelling bestaat uit vier lenticulaire prints: een gelaagde reeks van beelden die een kortstondige filmische realiteit creëren als reactie op de beweging van het lichaam van de kijker. De kijker wordt hiermee als het ware onderdeel van het werk en uitgenodigd tot een choreografie van beweging in de ruimte, waardoor een verbinding ontstaat tussen gebeurtenissen en individuen.

Footnote to Cinema Olanda #3

De lenticulaire prints, fotoprints waarin verschillende afbeeldingen in elkaar overvloeien, laten momenten tijdens de productie van de films (Cinema Olanda Film en Prologue: Squat/Anti-Squat) zien die niet in de films zelf voorkomen, maar buiten de montage gebleven zijn. Ze vormen daarmee voetnoten bij de films. In de presentatie in het Burgerweeshuis zijn de volgende vier prints te zien: Footnote to Cinema Olanda #1 en #3 en Footnotes to Squat/Anti-Squat #2 en #3. De toeschouwers worden uitgenodigd via hun eigen bewegingen deelgenoot te worden van een dynamische kijkervaring.

Van Oldenborgh’s interesse in architectuur als een sociale ruimte, waar meerdere perspectieven kunnen samenkomen, sluit aan bij de inclusieve architectuur (waar de mens centraal staat) die Aldo van Eyck nastreefde. In het Burgerweeshuis van Van Eyck ontstaat er met de presentatie van Van Oldenborgh een dialoog tussen sociale verhalen, architectuur en film/fotografie.

Kijk ook op