Tentoonstelling Céline Condorelli in het Burgerweeshuis

In de expositieruimte van het Burgerweeshuis is tot en met medio juni 2018 de tentoonstelling Proposals for a Qualitative Society (Spinning) van Céline Condorelli te zien. De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Stroom Den Haag. De tentoonstelling is op dit moment alleen te bezichtigen door medewerkers en gasten van BPD. Vanaf de zomer zijn de tentoonstellingen in het Burgerweeshuis op aanvraag te bezichtigen.

Proposals for a Qualitative Society (Spinning)

De tentoonstelling Proposals for a Qualitative Society (Spinning) bestaat uit een carrousel op het plein, een serie tollen, referenties aan het werk van Aldo van Eyck, Lina Bo Bardi, Palle Nielsen en Charles en Ray Eames. Ook is er een videoregistratie te zien van de workshop met leerlingen die betrokken waren bij het kleuronderzoek voor de carrousels. Over Aldo van Eyck zijn op de tafel (naar ontwerp van Lina Bo Bardi) publicaties en video’s te zien en wordt in tekst en beeld een aantal achterliggende ideeën toegelicht van de speelplaatsen en het Burgerweeshuis.

Met Proposals for a Qualitative Society (Spinning) biedt kunstenaar Céline Condorelli zowel speelplezier als de gelegenheid om na te denken over de rol van kinderen en hun spel in onze samenleving.

Expositieruimte Burgerweeshuis

Inspiratiebron Aldo van Eyck

Aldo van Eyck, Zeedijk, Amsterdam (1955), Collectie Gemeentearchief Amsterdam Aldo van Eyck, Zeedijk, Amsterdam (1955), Collectie Gemeentearchief Amsterdam

De speelplaatsen van Aldo van Eyck zijn een belangrijke referentie voor Céline Condorelli. Met het Burgerweeshuis zette Van Eyck als het ware een kwalitatieve samenleving in het klein neer. Een samenleving die het welzijn en de ontwikkeling van mensen bevordert, met een hoofdrol voor kinderen en hun spel. Van Eyck presenteerde zijn speelplaatsen als een humaan alternatief voor de formele en grootschalige top-down ideeën van de functionele stad. Met ogenschijnlijk gemak en simpele ingrepen (gekleurde tegels, struiken en bomen, geometrische vormen als cirkel, vierkant en driehoek en modulaire speelelementen) maakte Van Eyck van non-plekken, publieke ontmoetingsplekken waar gespeeld en verbleven kon worden.

Cirkels

Cirkels spelen in het werk van Céline en Van Eyck een belangrijke rol. In de tafel, de tollen, de carrousel in de tentoonstelling, maar ook in de koepels, de kolommen, de drempels, de buitenruimte en het interieur van het Burgerweeshuis. Van Eyck gebruikte ze ook veelvuldig in zijn speelplaatsen: als tafels in de zandbak, als omkadering van een speelplek, in de klim iglo, draaimolen en in tegelpatronen. Cirkels maken ontmoeting en dialoog mogelijk, maar staan ook voor beweging.

Proposals for a Qualitative Society (Spinning), Céline Condorelli (2017) - Stroom Den Haag, foto Gerrit Schreurs Proposals for a Qualitative Society (Spinning), Céline Condorelli (2017) - Stroom Den Haag, foto Gerrit Schreurs

Interactie en ontmoeting

Burgerweeshuis, Amsterdam (Aviodrome) Burgerweeshuis, Amsterdam (Aviodrome)

Van Eyck wilde gebouwen en plekken ontwerpen die condities boden voor het verbeteren en onderhouden van de dialoog tussen mensen. Net als de speelplaatsen gaf ook het Burgerweeshuis veel aanleiding tot interactie en ontmoeting. In van Eyck’s eigen woorden: “Een kleine wereld in een grote, een grote wereld in een kleine, een huis als een stad, een stad als een huis, een thuis voor kinderen, een plek waar ze kunnen leven meer dan overleven”.

Kijk ook op