Carel Visser

Vanaf zijn veertiende werkte Carel Visser (1928) in het constructiebedrijf van zijn vader waar hij leerde houtbewerken en lassen. Als snel maakte hij zijn eerste sculpturen van restmaterialen. Toch begon hij zijn carrière niet als beeldhouwer. Hij volgde verschillende opleidingen waar hij voortijdig mee stopte om als beeldhouwer te gaan werken.

In het midden van de jaren ’50 werd er een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor een monument voor de slachtoffers van Auschwitz. Visser was een van de deelnemers. Hij mocht het kamp bezoeken en zag de film Nacht und Nebel over vernietigingskampen. Beide gaven hem veel inspiratie en hij verwerkte dat in dit beeld. Zo verwijzen de verticale delen van het werk naar de schoorstenen van de crematoria. De langste deel aan de onderzijde verwijst naar de spoorbaan waarover de gevangenen het kamp binnen werden gebracht. Visser won met zijn ontwerp de wedstrijd niet maar maakte wel meerdere versies van Auschwitz in verschillende formaten. Dit werk is een van de kleinere versies. Andere versies bevinden zich onder andere in de collecties van het Tate Modern in Londen en het Kröller-Müller in Otterlo.

Overleg, 1991
Auschwitz, 1957

Kijk ook op